Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
grappi
Dołączył: 12 Paź 2008
Posty: 168
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: QQW Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 18:37, 19 Kwi 2010 Temat postu: kolos wtorkowy z cwiczenia 1 |
|
|
moglbys bishkopt wrzucic zagadnienia ktore podal?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
biszkopcik
Piotr Biskupik
Dołączył: 11 Lut 2009
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: ns Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 20:09, 19 Kwi 2010 Temat postu: |
|
|
Klasyfikacja i oznaczenia olejów
tuleja - zasada pomiaru oraz przyczyny i skutki wpływające na intensywność zużycia
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
monique
Starosta
Dołączył: 13 Paź 2008
Posty: 224
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Żywiec Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Pon 20:26, 19 Kwi 2010 Temat postu: |
|
|
przypominam że zespół I też piszę kolokwium z zespołem II, umówiliście się na 10.45? czy przed wykładem? Bo o ile u niego byłam, mówił mi że po wykładzie, ale pewna nie jestem
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
casper
Marcin Kasprzyk
Dołączył: 17 Sie 2008
Posty: 268
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Kraków N-H Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 20:34, 19 Kwi 2010 Temat postu: |
|
|
po wykladzie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
misieg
Administrator
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 452
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ochodza/Czechowice-Dziedzice Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 20:35, 19 Kwi 2010 Temat postu: |
|
|
czyli o ktorej w koncu?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
casper
Marcin Kasprzyk
Dołączył: 17 Sie 2008
Posty: 268
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Kraków N-H Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 20:45, 19 Kwi 2010 Temat postu: |
|
|
10:45 zaraz po wykladzie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
misieg
Administrator
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 452
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ochodza/Czechowice-Dziedzice Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 20:48, 19 Kwi 2010 Temat postu: |
|
|
aha po tym wykladzie bo myslalem ze sie jeszcze z samochodow nie skonczyly
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
casper
Marcin Kasprzyk
Dołączył: 17 Sie 2008
Posty: 268
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Kraków N-H Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 20:51, 19 Kwi 2010 Temat postu: |
|
|
samochodow juz nie ma :p wiec tylko ISO i PKM sa jutro
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
misieg
Administrator
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 452
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ochodza/Czechowice-Dziedzice Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 22:14, 19 Kwi 2010 Temat postu: |
|
|
4. Klasyfikacja i oznaczanie olejów silnikowych
Klasyfikacja i oznaczenia olejów silnikowych pozwalają prawidłowo dobrać olej do silnika
spalinowego.
Pełna klasyfikacja olejów przewiduje podział olejów silnikowych według ich lepkości
(klasyfikacja lepkościowa), według własności użytkowych (klasyfikacja jakościowa) oraz
uzupełniająca klasyfikacja uwzględniająca oszczędności w zużyciu przez silnik paliwa
(klasyfikacja energooszczędna).
Klasyfikacje olejów dokonuje się według odpowiednich norm. Przykładowo klasyfikacja
lepkościowa oparta jest o normę SAE (opracowaną przez Society of Automotive
Engineers tzn. Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych). Natomiast
klasyfikacja jakościowa może być wg API - klasyfikacja amerykańska lub wg ACEA
-klasyfikacja europejska.
4.1. Klasyfikacja lepkościowa
Norma SAE dzieli oleje silnikowe na 11 klas:
- Sześć klas zimowych (oznaczonych dodatkowo literą W z ang. Winter - zima): 0W, 5W,
10W, 15W, 20W, 25W (Im niższa liczba przed literą W, tym olej może być stosowany w
niższych temperaturach otoczenia. Przykładowo olej w klasie 10W może być
eksploatowany w temperaturze otoczenia -30C).
- Pięć klas letnich : 20, 30, 40, 50, 60 (przykładowo olej klasy SAE 40 może pracować w
warunkach klimatycznych do 40C).
W dużym uproszczeniu, na podstawie symbolu klasy lepkościowej można zorientować się
czy ma się do czynienia z olejem gęściejszym (o większym tarciu wewnętrznym), czy
rzadszym.
Olej oznakowany podwójnie np. SAE 15W/40, to tzw. olej wielosezonowy. Oznacza to że
- ma cechy oleju zimowego, tzn. jest na tyle płynny w niskich temperaturach, iż umożliwia
rozruch zimnego silnika, a w chwilę potem możliwe jest rozprowadzenie go do
wszystkich punktów smarowania,
- i ma cechy oleju letniego, tzn. jest wystarczająco lepki w wysokich temperaturach, aby
nie spływał z gorących powierzchni części silnika, lecz tworzył na nich warstewkę (tzw.
"filmu olejowego" ) zabezpieczającą przed bezpośrednim kontaktem metal-metal.
Uwaga: Z uwagi na warunki klimatyczne oraz eksploatowane silniki w Polsce,
najkorzystniejszą klasą jakościową olejów silnikowych jest klasa SAE 15W/40.
4.2. Klasyfikacja jakościowa
Najbardziej znana jest klasyfikacja jakościowa API (American Petroleum Institut -
Amerykański Instytut Naftowy)
Klasyfikacja jakościowa określa właściwości użytkowe oleju i jego przydatności do
smarowania silników danej klasy. Aby w pełni ocenić właściwości użytkowe oleju nie
wystarczą testy laboratoryjne. Klasyfikacje jakościowe są oparte przede wszystkim na
testach silnikowych. Każda własność oleju jak np. odporność na utlenianie, własności
przeciwkorozyjne itp. jest sprawdzana
na określonych typach silników.
Podstawą klasyfikacji jakościowej jest podział olejów na dwie zasadnicze grupy:
- grupę olejów S przeznaczonych do silników z zapłonem iskrowym (ZI), oznakowanie
symbolami: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ,
- grupę olejów C przeznaczonych do silników z zapłonem samoczynnym (ZS),
oznakowanie symbolami: CA, CB, CC, CD, CE, CF.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|